Sicilië Rondreis ACSI 2011

23 april 2011, Begin Sicilië-rondreis via Duitsland, Zwitserland naar Rome (Vatikaan) Vanmorgen 05.30 uur vertrokken in Veldhoven. We hebben goed weer fijn om te rijden 20 tot 25 graden. Wij komen op onze 1e overnachtingscamping aan om 14.00 uur in Zwitserland. Camping Waldhorst in Reinach.

24 april 2011, ’s morgens om 08.00 uur vertrokken op deze mooie en luxe camping, om de weg naar Rome te vervolgen, en met de nodige tussenstops voor tanken en eten komen we rond 16.00 uur aan op camping Citta di Bologna. Op tijd naar bed om morgen de rit naar rome te maken!

25 april 2011, Half 8 vertrokken met een mooie tocht door de bergen en mooi weer. Om 13.00 uur komen we aan op camping Village de Flaminio. In de namiddag begon het te regenen. (En dat was nou net niet bedoeling) We gaan vanaf hier naar Rome en de zaligverklaring van Paus Johannes en blijven 8 nachten, tot dan schrijft Margriet, die ook deze reportage heeft geschreven en die ik zo waarheidsgetrouw mogelijk overneem.

25 april 2011, vervolg, Het is n.l. 1 mei de zaligverklaring van de Poolse Paus, Johannes Paules 11, die inmiddels zo’6 jaren geleden is overleden. Er word 1 wonder aan hem toebedeeld n.l. een kloosterzuster, die al jaren leed aan Parkinson, heeft langdurig aan de overleden Paus gebeden om genezing en op een dag was ze geheel genezen. Er is nu nog een 2e wonder nodig om deze Paus Heilig te verklaren. Doordat de Paus Johannes Paulus 11 een Pool was, kwamen er volgen de TV 100.000 Polen naar deze zaligverklaring. In totaal trok het volgens TV 1 tot anderhalf miljoen gelovigen naar Rome, op het Sint Pietersplein en omliggende straten, waar ook naar de viering gekeken kon worden op grote opgestelde TV schermen. Doordat wij op 30 april tegen de avond nog op het St. Pietersplein waren, en ons die enorme drukten niet trok, zijn wij op zondag 1 mei met de bus naar Porta Portege vertrokken waar volgens ons toeristenboekje een grote zigeunermarkt zou zijn. Lang dachten we dat we er niet zouden komen, want communicatie mogelijkheden met de Italiaanse chauffeurs zijn minimaal. Toch zijn we er gekomen, en met een geweldige temperatuur van 25 gr. c was het daar zeer aangenaam. S ‘avonds hebben we in Rome de Plechtigheden op het St. Pietersplein op TV gezien. Onze satellietschotel doet het weer prima nadat ik de kanalen weer opnieuw heb geïnstalleerd, zodoende hoeven we van Nederland en België niets te missen, doordat we de zender BVN hebben. Ook voor de sport hebben we eurosport, zodat we bijna niets hoeven te missen. De laatste dag gebruiken we om alles weer op zijn plaats te zetten voor de reis. Ik heb de auto nog gewassen, maar s’middags krijgen we weer een stevige bui, zodat dat werk ook nutteloos was, met al die bloesem uit die bomen. Ook zijn we bij de receptie gaan betalen, zodat we morgen zo snel mogelijk wegkunnen.

3 mei 2011, Om 09.00 uur vertrokken, het eerste tankstation meteen maar gaan tanken want dat is toch nodig, en volgens richtlijnen van de Tomtom gekeerd want we moesten langs de camping terug omdat het eenrichting verkeer was, om op de snelweg te komen. Het was maar 30 km tot onze 1e verzamelcamping voor de start van onze groepsreis camping Ipini in Fiano Romano en kregen daar een plaatsje toegewezen. s ‘avonds een zeer uitgebreid welkom diner met alles der op en dur an, en behoorlijk wat wijn. s’middags hadden we al de routebespreking gehad (binnen) en dat was maar goed ook want we kregen weer een flinke stortbui!.

4 mei 2011, Ongeveer 10.00 uur vertrokken op Ipini en de reis naar de volgende camping, International 315 km, de reis ging voorspoedig. We kwamen om 14.45 aan en konden kiezen uit vele plaatsen. S’ avonds was er voor die dat wilden een dinetje in het restaurant, het was een stuk minder uitgebreid als de dag daarvoor, maar het was toch genoeg!. Tegen 22.00 uur naar bed, Ik had nog even voetbal op tv gekeken op Duitsland, tussen Manchester en Schalke 04.

5 mei 2011, Vandaag konden we uitslapen, want de excursie naar de Mozerellafarm , is niet doorgegaan. We zijn s ‘morgens naar de zee gewandeld, er lag veel troep. Alles op de camping toch wel verouderd, maar de zon schijnt volop, en voor 2 dagen houden we het wel vol. Vanmiddag zijn we nog op excursie geweest naar de tempels van Paestum en het was heel mooi. Morgen vertrekken we weer met de hele groep een tocht van 400 km naar Palmi.

6 mei 2011, De route Paestum – Palmi is vandaag een heel lange zit geweest, met veel tunnels wel 100 en overal wegwerkzaamheden. wel mooie bergen en natuur. Het was geweldig. ’s avonds in de kring gezellig even nagenoten en om 20.00 uur met zijn allen uit eten gegaan. O ja we stonden vlak aan zee en hadden een prachtige zonsondergang gezien. Camping La Quiete kleine rustige camping en lekker geslapen!

7 mei 2011,Vandaag gaat de route naar Sicilië, weer een lange rit met veel tunnels en de overtocht met de veerboot in Porte di Messina. Het was heel heel druk maar nu zitten we weer 5 nachten op een prachtige camping met veel luxe en vlak aan zee. Morgen een rustdag. Daarna naar Rais Gerrbi, Secilia-Finale di Pollina-Palermo

9 mei 2011, De rustdag van gisteren heeft ons goed gedaan, en het mooie weer is ook geweldig. Er is hier een zwembad en we hebben even lekker gezwommen. S ‘avonds hebben we met ons Greet geskypet dus die hebben we weer gezien en bij gepraat. Vanmorgen zijn we met de groep naar het kuststadje Cefali geweest en een mooie kerk bezocht, allemaal mooi mooi. Van de leiding hebben we koffie met gebak gehad, allemaal heel heel lekker.

10 mei 2011, Om 08.00 uu vanmorgen met de bus naar Palermo voor een excursie, de Kathedraal met mooie mozaiken, we hebben veel gezien. Het was een geslaagde dag, maar zeer vermoeiend. Om 18.30 uur waren we weer terug op de camping, morgen weer een vrije dag.

Vakantiereis naar Sicilië
Potje kaarten langs de weg
Het is zo warm elke stop is ook even zitten

11 mei 2011 en 12 mei, vrije dagen!

13 mei 2011, Vanmorgen weer een excursie, om 08.30 uur met de bus vertrokken naar Erice en met een uitgebreide lunch heerlijk gegeten. Om 13.30 uur weer vetrokken voor het vervolg van de excursie, het ging verder naar Segesta een mooie tocht om nooit te vergeten, bergen en de zee, het is prachtig. We zitten nu in noord-west Sicilië en op camping Elhbahira, Camping Village, San Vito Lo Capo del Mondo en blijven hier tot 16 mei staan. Maandag gaan we weer verder, vanavond trakteerde de campingbaas ons allemaal op heerlijke drankjes en hapjes. Maandag is het slechte weer begonnen in San Vito Lo Capo met veel wind en golven, in de nacht stroomuitval op de camping.

16 mei 2011, Vanmorgen vertrokken vanaf San Vito Lo Capo en een mooie rit (rustig) gehad, op weg naar onze volgende camping,Agrigento is Valle di Templi, in het dorpje San Leone.

17 mei 2011, Vanmorgen zijn met zun allen met het openbaar vervoer naar de valle dei Templi gegaan, naar de Griekse overblijfselen het is zeer imposant en mooi. Om 13.00 uur zijn we weer terug op de camping. Morgen weer een reisdag!

Groeps foto
Camping “Rais Gerbi Village International ” in Finale di Pollinia
De bus is er zo, camping Valle dei Templi

18 mei 2011, Vandaag een reisdag naar Vacanze Brucoli Baiadel Silenzio in Brucolo-Augusto. We waren in het begin fout gereden, vanwege de vele wegwerkzaamheden en omleidingen, maar we hebben een mooie tocht gehad. We liggen aan zee, mooi weer en aan de overkant is de Etna, met zijn rookpluimen te zien.

19 mei 2011, We hebben heerlijk geslapen met de zeelucht in de neus, vandaag gaan we weer met de bus op stap met koffiestop en lunch. We rijden naarhet dorp Zyracuse, naar de Griekse opgravingen. We hebben veel cultuur gehad, morgen weer een reisdag!.

20 mei 2011, Vandaag een reisdag naar camping Mokombo in Fondachello di Mascali. Het was een makkie met maar 83 km. De camping heeft maar 2 sterren, het is niet fraai, maar we doen het er maar mee. 22-5-11, vrije dag.

Groepsfoto met op de achtergrond de Etna in oud openlucht theater
Excursie met lunch
Pompeï groepsfoto

23 mei 2011, Vandag een busexcursie naar de Etna, we hadden veel pech met het weer. Het regende het waaide verschrikkelijk. Alles werd afgeblazen en konden door de regen en mist niet hoger dan 2000 meter. Hier was wel een toeristen plateau met souveniers, we hebben een paar winkeltjes bezocht, maar de souveniers waren over het algemeen veel hetzelfde!? Met de bus weer naar beneden en hebben in Acireale met z’n allen wat gegeten, We waren weer vroeg op de camping, regen, regen en rotzooi op de camping

24 mei 2011, Vandaag vrije dag

25 mei 2011, Vandaag weer een reisdag naar camping Village International, in Praia a Mare, met de boot in Messia hebben we weer de overtocht naar het vaste land van Italië. De camping lag aan zee, ruime plaatsen en veel en goed sanitair, jammer dat we hier maar 1 nacht blijven.

Rome rondrit in toeristische bus
Camping Zeus
Eindelijk een camping met zeezicht

26 mei 2011, Reisdag naar camping Zeus in Pompeï, we hebben goed gereden met redelijk weer. We hebben kleine plaatsjes, het is behelpen, het is slecht weer en klam. De opgravingen liggen langs de camping en ook de treinen.

27 mei 2011, Vandaag staat een gezamenlijk bezoek gepland naar Pompeï (cultuur snuiven) heel veel opgravingen gezien en veel interessante dingen gezien, het was vermoeiend, warm, maar wel leuk.

28 mei 2011, Vandaag staat een bus excursie naar Napels gepland, compleet met stadswandeling en bezoek aan het archeologisch museum. Het was indrukwekkend. Ook konden we het zeer beroemde Kerststallen straatje bewonderen, waar de kerststallen het hele jaar door worden gemaakt en verkocht, interessant! Verder een drukke vieze en lawaaierige stad, maar we zijn in Napels geweest en mooie dingen gezien

Kerststallen straatje in Napels
Vallei des Tempels
Kerststallen maken in Napels

29 mei 2011, vandaag weer een reisdag naar camping Roma Flash aan het meer van Brassiano, een lange tocht door enge straatjes, maar we zin er toch weer gekomen, morgen de laatste dag hier en het afscheidsdiner.

30 mei 2011, Het afscheidsdiner was lekker, pasta, pasta en nog eens pasta. Een stukje kip met frietjes, tiramisjoe en koffie.

1 juni 2011, Vanmorgen zijn we om 7.30 uur vertrokken en hebben in 2 dagen Italië en Frankrijk overbrugt en zitten nu op camping Stel in Spanje, goed weer, maar de zee is woelig, dus wachten we maar af en rusten wat uit!

Vermoeiende excursie
Warm hè
Surprise van de campingbaas

Gert Stoer

Op 3 mei, ergens vlak bij Rome,
Daar zouden we allemaal samen komen.
Ons captainspaar, Ger en Willemien,
Die zouden ons Sicilië laten zien.
We stelden ons voor, en we leerden de namen
We dronken een wijntje en we aten er samen
En Ger zei: “Volg ons maar gedwee”,
En wij gingen allemaal met hen mee.

En Bert vanzelfsprekend, en Klaas, Aad en Riet
En Hannes tenslotte, die was ook nog mee.

Naar Messina staken we over per boot
Het zonnetje scheen en ieder genoot.
We maakten excursies, bezochten de steden,
De natuur was geweldig, waar of we ook reden.
Er was veel te zien, dat zouden we merken,
Catacomben, theaters en tempels en kerken.
En Ger vroeg: “Is iedereen Oké?”
En wij, wij knikten tevree:

En Bert vanzelfsprekend, en Klaas, Aad en Riet,
En Hannes tenslotte, die was ook nog mee.

Maar nu is het allemaal weer gedaan,
En zullen we weer naar huis toe gaan.
Het afscheid doet een beetje pijn
Maar geloof ons, we vonden het erg fijn.
We bedanken Ger en Willemien,
En hun assistenten bovendien
Bedankt voor alle goede zorgen,
En wij, wij zullen jullie missen morgen.

En Bert vanzelfsprekend, en Klaas, Aad en Riet,
En Hannes tenslotte, die was ook nog mee.

Gedicht van Gert, op de afscheidsavond, Hannes was zijn hond!