2016 ANWB Balkan ronde

Vakantie 2016. Dit jaar hebben we besloten met de ANWB, de grote Balkanroute van 38 dagen te ondernemen. Een avontuurlijke reis zonder veel verplichte excursies e.d. In april kregen we een aanbieding om auto en caravan te laten keuren bij de ANWB, steunpunt Geldrop. Omdat dat redelijk in de buurt is, hebben we van deze aanbieding gebruik gemaakt. Alle punten waren in orde, maar bij de ventielen van de caravan, Fendt Tendenza, bouwjaar 2012, plaatste ze toch een aantekening op het keuringsrapport, om deze ventielen door stalen ventielen te laten vervangen. De uitleg hierbij was dat de normale bandendruk van 4.3 bar, daarbovenop komt tijdens het rijden een verhoging (door de warmte) naar bijna 5 bar, en dan zou de band druk kunnen verliezen. Met stalen ventielen heb je daar minder last van!. Op 14 mei a.s. plaatst Jurgen van caravan onderhoudscentrum Brabant de stalen ventielen. De bedoeling is dat we de week daarna (21 mei) richting Wenen in Oostenrijk gaan met minimaal 1 overnachting in Duitsland.

Dat was de voorbeschouwing, op zaterdag 21 mei zijn we vertrokken om 06.30 uur vanuit Veldhoven, voor een lange vakantie naar veelal onbekende gebieden. Het was rustig op de weg. De route ging over Venlo (A67) welke in Duitsland overgaat on de A40. We bleven deze weg volgen tot de splitsing (bij Duisburg) naar de A3, deze was goed aangegeven. De A3 zijn we de hele dag blijven volgen tot onze onderweg camping in Schwarsenau, camping “Mainblick” Hier kwamen we aan rond 14.00 uur, met een km -stand van 477 km. Deze camping viel reuze mee, er was zelfs een zwembadje. Ook het sanitair was prachtig en schoon!. Op zondag 22 mei zijn we de A3 verder gevolgd richting Passau. Er zijn vele wegwerkzaamheden langs deze route, waarschijnlijk zal hier door de week regelmatig file ontstaan, denken wij, nu konden we de meeste met 60 a 70 km per uur passeren. De volgende onderweg camping werd de “Dreiflussencamping” nabij Passau. Hier stond de km teller op 777 km zodat we vandaag precies 300 km gereden hebben, Het was 12.15 uur toen we hier aankwamen. De receptie was gesloten tijdens de middagpauze tot 14.00 uur. We hebben de caravan op een vrije plaats gezet. Deze camping zullen we een volgende keer niet meer gebruiken ( sanitair ondermaats, camping slecht verzorgt, receptie niet op orde, geen prijslijst) met € 27,- te duur voor het gebodene in het voorseizoen denken wij.

23 mei, 2016, zijn we verder gereisd naar Oostenrijk, Donauparkcamping Krems welke direct aan de Donau ligt, het dorpje Krems ligt aan de overkant van de straat, met meteen daar ook een grote Hofer supermarkt van Aldi, binnen een paar minuten lopend te bereiken!. Iedereen kan er een mening over hebben, maar wij vinden het erg handig indien een supermarkt op loopafstand van de camping is!. Bij aankomst was het weer geweldig met 26 graden, later op de middag volgde een onweersbui, en dat maakte dat er veel regen en hagelbuien vielen , de hele nacht door! Inmiddels zijn we op zondag 29 mei op onze begincamping aangekomen, het blijkt mogelijk van dezelfde organisatie als de vorige camping. ” Donaupark Klosterneuburg” met hetzelfde logo! (het ligt wel direct aan de Donau)

Aangekoppeld overnachten camping Mainblick Duitsland
Dreiflussen camping
Receptie camping Krems aan de Donau
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Camping Krems aan de Donau
Klosterneuburg

De meesten van de groep zijn inmiddels aangekomen op de startcamping Klosterneuburg. We kregen van onze leiding een uitnodiging kennis te komen maken en een kopje koffie te komen drinken, samen met nog een echtpaar die ook vandaag zondag 29 mei 2016, zijn aangekomen! De groepsbijeenkomst is op maandag 30 mei 2016. Zoals gebruikelijk staat bij het captains echtpaar ook de ANWB-vlag, met een informatiebord over bruikbare tips en trips, in de omgeving (hier dus Wenen en directe omgeving) Ieder pikt er wat van mee, wat voor hem of haar bruikbaar is. De groepsbijeenkomst op 30 mei was hoofdzakelijk bedoeld om de deelnemers zichzelf even voor te stellen aan de groep, er zijn equipes die voor het eerst een groepsreis maken, er zijn er ook die al voor de 10e keer meegaan, wij: Jan en Margriet maken zo’n groepsreis nu voor de 5e keer.

31 mei 2016, Op dinsdag 31 mei is de groepsreis begonnen met een tochtje van 256 km, van Klosterneuburg, naar Rèvfülop, in Hongarije aan het Balatonmeer, camping Napfèny. De afspraak is dat er niet voor 08.00 uur vertrokken word s ‘morgens. Dit om de overige Kampeerders zo weing mogelijk te storen. Bovendien zijn de afstanden niet zo groot dat het noodzakelijk is, om eerder te vertrekken!. Het werd een redelijk makkelijk ritje, hoofdzakelijk over B-wegen en kwamen om 13.00 uur aan. Van de receptie kregen we een plaats toegewezen (we mochten kiezen uit meerdere plaatsen) Het werd een plek met uitzicht op het meer, er staat een straffe wind en omdat dit best een grote plaats is, besluit ik de caravan met de rug in de wind te zetten. Omdat het verder goed weer is besluiten we op de fiets de omgeving te gaan verkennen.

Camping Rèvfülop Balatonmeer
ANWB-informatiebord
Standplaats Balatonmeer Hongarije

3 juni 2016, Vandaag weer een reisdag, naar Mediano Thermal in Komlò-Sikonda, deze camping ziet er op het eerste gezicht wat onverzorgd uit, met verouderd sanitair en gebouwen, ook het gras op onze plaats staat 20 cm hoog. Bovendien is het een terrassen camping wat inhoudt dat we met een zware caravan een stuk de berg op moeten met een smalle inrit, dat lukte wel, maar de zorg was, hoe komen we hier weer vanaf>. De campingleiding had op zaterdag 4 juni een Goulash-avond georganiseerd met veel wijn en soep. Ook werd er bingo gespeeld en al met al maakte dat weer wat goed. Het vertrek op zondag viel mee, mijn mover trok de caravan met enige moeite toch de weg op, zodat het vertrek zonder zorgen verliep!

5 juni 2016, Reisdag, de reis ging naar camping Zasavica in Zasavica. Naarmate we zuidelijker komen, worden ook de woorden steeds moelijker, met allerlei dakjes en trema’s ( ik krijg het meestal niet voor mekaar om de plaatsnamen zo te schrijven, zoals het zou moeten). Na 309 km komen we aan, we waren nog een klein stukje verkeerd gereden, en ook de ingang van de camping waren we voorbij gereden, dus moesten we een 2-tal km terug. Maar het bleek toen dat we als eerste waren aangekomen van onze groep. Diegene die later kwamen hebben uren door noodweer gereden, daar hadden wij totaal geen weet van, omdat wij hier om goed 14.00 uur aankwamen met zonnig weer. Later op de avond kregen wij ook hier nog een onweersbui!. Het blijkt een geweldige camping te zijn, gras mooi gemaaid, prima schoon sanitair. Het ziet er uit als nieuw! Bovendien grenst het aan een 300 Ha, groot natuurgebied, waar koeien grazen, varken, zeugen met jonge baggen, ezeltjes die zoveel mogelijk worden gemolken. Van de ezellinnenmelk word ook kaas gemaakt, het is echter niet mogelijk hier in grote getale van te produceren, omdat de ezels weinig melk geven en de eerste 6 maanden nadat een jong ezeltje word geboren deze melk noodzakelijk is voor het jonge ezeltje. We hebben met een elektrische boot een tochtje door het natuurgebied gemaakt, s ‘avonds een gezamenlijke barbecue.

De koeien hebben hier voorrang
Camping Zasavica
Camping Mediano Thermal in Komlò-Sikonda

8 juni 2016 Woensdag en weer een reisdag naar camping Zlatibor in Zlatibor, de route begint vrij vlak, tot aan Sabac, daarna volgt een heuvelachtig traject tot aan Valjevo. Daarna komen de bergen rond Zlatibor. Een afwisselende route, waar we de hele dag de tijd voor hebben (ongeveer 227 km). Dit is ook een praktisch nieuwe camping, prachtig kort gemaaid gras, met alle plaatsen voorzien van eurostekkers en stromend water bij de caravan, kortom we hadden niet gedacht nog zo’n mooie camping als de vorige tegen te komen! Om 18.00 uur wordt er verzameld bij de vlag voor een gezamenlijk voettochtje naar het dorp om een hapje te gaan eten. Dit onder leiding van Gerard en Lies Ebbekink ons leidend echtpaar! Wij hebben echter al eerder besloten hier te eten en hebben daarvoor alles al voorbereid. Op vrijdag 10 juni ’16 zijn we met de hele groep carpoolend naar het Mocra Gora gebergte gegaan voor een nostalgische stoom-treinreis door schitterend landschap (kosten 600 dinar PP) De trein gaat over een traject in de vorm van een 8 en gaat door 20 onverlichte tunnels, op de terugweg stopte deze trein enige keren om de passagiers de gelegenheid te geven foto’s te maken! Daarna was het al weer tijd om op te breken, de gebruikelijke taferelen de dag voor vertrek.

De rondreis op kaart
Nostalgische treinreis
Nostalgische stoom-treinreis

11 juni 2016, weer, verkeer en wegen, het weer is wisselvallig, eigelijk niet eens slecht, maar wel met regelmatig een onweersbui en de bijbehorende regenbuien, hopelijk word het vanaf morgen beter als nog weer 450 km zuidelijker word gereden naar Macedonië. Verkeer, we rijden vaak over B-wegen, die behoorlijk bijgelapt zijn en naar mijn idee vaak onder de maat zijn. Ook bergpassen met stijgings percentage van 8 procent komen we regelmatig tegen. Maar tot nog toe geen problemen, we proberen de snelheid aan te passen aan het wegdek. Wat we wel zien: auto’s die bij ons al lang uit de tijd zijn zoals de Trabant en de Lada, die zie je hier nog regelmatig rijden. Ook oude Fiats zijn hier nog erg in trek. Vandaag dus weer een reisdag, de omgeving van Zlatibor laten we achter ons en via de plaatsen Uzice, Cacak, Kraljevo en Krusevac, bereiken we de snelweg Belgrado-Skopje.Deze snelweg is nog niet voltooid. (er word wel hard aan gewerkt) Onze camping is Motel camping Predejane in Predejane. Zoals de naam al doet vermoeden is het een groot en druk motel, zoals we ze in Nederland hebben bij van der Valk. Voor onze groep is er een stuk van de parkeerplaats afgezet en gereserveerd, alsmede een grasveld waar de caravans kunnen staan als ze willen zelfs aangekoppeld! Wij hebben gekozen om af te koppelen, we waren bijna de enigen van de caravans. Het werd een onrustige nacht, met veel aankomende bussen, vrachtauto’s en personenauto’s, dat ging de hele nacht door, sommige vrachtwagens laten de motor lopen als ze naar het restaurant gaan. Anderen hebben daarbij ook nog hun koel-aggregaat aan staan. Kortom veel geluid houd je uit je nachtrust!

Motel Predejane

12 juni 2016, wederom een reisdag, een kort ritje naar Macedonië. Grotendeels over hoofdwegen rijden we naar Skopje, het doel is Hotel camp Bellevue, Skopje. Na 85 km passeren we de grens, de paspoorten worden en beide groene kaarten worden gecontroleerd. Ik zeg beide omdat sommige van onze groep hun 2e groene kaart (van hun caravan niet hebben, daar ofwel een verbaal voor krijgen, of een groene kaart moeten kopen, kosten variërend tussen 10 en 50 euro) De wegen zijn hier een stuk slechter en we worden hiervoor gewaarschuwd onze snelheid daarop aan te passen. Het was maar een kort ritje van 129 km, zodat we voormiddag al weer geïnstalleerd waren. S’ middags 17.00 uur een informatieve bijeenkomst over de omgeving en over de 2 excursies welke we geboekt hebben voor 16 juni (stadsbezichtiging met lunch) en op zaterdag 18 juni de boottocht over het meer van Ohrid, met als doel de bezichtiging van het klooster van Sveti Naum, ook inclusief lunch. De 2 dames leggen uit wat nodig is voor geld wisselen of pinnen. Ook veel informatie over Skopje, de informatie middag werd afgesloten met lekkere hapjes en daarbij nog een drankje, wijn of bier.

14 juni 2016, Op dinsdag zijn we weer verder gereden naar het zuiden, de reis ging van Skopje naar Ohrid/Struga. We reden om Skopje heen richting Tetovo. Bij Gostivar eindigde de snelweg (tolweg). We reden verder via provinciale wegen waarlangs de snelweg in aanbouw is. We kwamen door vele z.g. “Albanese dorpjes” naar het meer van Ohrid. Onze camping As in Struga kan nog we op vele punten verbeterd worden, een groet voordeel volgens ons is dat het direct aan het meer ligt, met nog een fietspad ertussen. Om 17.00 uur organiseerde Gerard en Lies ons leidend echtpaar zowaar een happy our, in een ronde kring en werden er hapjes en drankjes geserveerd, mede met dank aan de directie van de vorige camping Bellevue, 3 liter rode en 3 liter witte wijn voor dit doel had meegegeven. Dit werd in grote dank aanvaard.

Openlucht theater Grieks
Sveti Naum klooster
Bootreis naar het klooster
De vissen voor het menuA
Even bijkletsen?

16 juni 2016, de city-trip naar Ohrid, met 2 taxibusjes werden we om 09.00 uur opgehaald bij de ingang van de camping. We kwamen in Ohrid aan op een heuvel waar vroeger een fort was, de meeste oude muren met uitkijktorens waren nog intact of zijn gedeeltelijk gerestaureerd. Dit fort domineerde de hoofdstad van Macedonië omstreeks 1018, gebouwd door Tsaar Samuil, er waren vroeger wel 365 kerken, wij beperken onze excursie met het bezichtigen van 3 kerken. Ook bezoeken wij een oud Grieks theater uit de Hellenistische periode. Gebouwd in 200 voor Christus met een oppervlakte van 4000 m2.

18 juni 2016, zaterdag 18 juni de excursie naar Svet Naum, de boot zou om 09.00 uur komen bij de camping, maar had zo’n 25 minuten vertraging, dat was niet zo erg want Gerard was zijn sleutels kwijt rn daar liepen ze nog met 4 man naar te zoeken. Uiteindelijk gaf de kapitein van de boot een paar stoomfluiten het teken dat er vertrokken ging worden. De sleutels werden na terugkomst gelukkig snel gevonden. De boottocht verliep voorspoedig, we hadden veel te zien, ook het klooster (er mochten binnen geen foto’s worden gemaakt) en de bijbehorende bronvijvers waar zeer helder water door bronnen naar de oppervlakte komt (roeiboottochtje) Daarna kwam de lunch, iets minder uitbundig als j.l. donderdag, ook hier was de afspraak dat de drankjes voor eigen rekening waren!. Om 15.00 uur weer verzamelen bij de boot voor de terugreis naar de camping, waar we rond 16.00 uur aankwamen! Moe maar voldaan, en een kleurtje rijker van op de boot.

19 juni 2016, vandaag weer een reisdag, we verplaatsen ons naar Albanië (Durrës aan de Adriatische kust) Camping Pa Emer. De grens Macedonië-Albanië is al na 17 km. Wij zijn wederom gewaarschuwd voor de slechte wegen in Albanië. Bij verschillende loketten worden onze paspoorten en groene kaarten gecontroleerd. Via heuvels rijden we het land in, hoofdrichting Tirana en via Elbasan en Peqin bereiken we de snelweg rondom Kavajë. De laatste paar kilometer was wel wat zoeken, maar uiteindelijk kwamen we op de juiste plek terecht, via de coordinaten van Tom-Tom. Er waren weinig equipes die geen extra kilometers hebben gemaakt. Lambert en Anny hebben samen met Lies en Gerard ervoor gezorgt dat we morgen hopelijk niet verkeerd kunnen rijden op de weg naar de volgende camping, in Montenegro (camping Oliva in Bar). Op dinsdag 21 juni hadden Jan en Margriet een wandeling gemaakt naar een klein winkeltje op de hoek, daar ontmoeten we ook Ankie en Willie. Willie had de hele drankvoorraad witte wijn opgekocht (3 flessen). Het was een soort stalletje met wat banken aan de muur, hele vriendelijke mensen. We besloten tegenover een kopje koffie te gebruiken, we zaten net aan de expresso met een glaasje water toen er een soort tamboer (dorpsomroeper) door de straat kwam. Het bleek dat er in het dorp een kind was geboren. En daar kwamen nog 3 leden van onze groep aan, die hadden boodschappen gedaan 3 km verderop. Zij besloten ook een kopje espresso-koffie te bestellen. De serveerster bleek Italiaanse roots te hebben en Han bestelde in het Italiaans espressokoffie met warm water verdund, het meisje was zo verbaasd dat ze bijna omviel, er kwam daar blijkbaar nooit iemand die Italiaans sprak! S’ avond hadden Lies en Gerard voor ons nog een verrassing geregeld op het in zee gecreëerde eilandje met een loopbrug van wel 100 meter, voor iedereen een pizza en een drankje op kosten van de ANWB!!! Dat was ook weer erg leuk, de zee is hier goed maar van dat eiland word ook graag gebruik gemaakt, tijdens ons bezoek ook door een bruidspaar die daar trouw foto’s lieten maken. Daar hebben wij dit bruidspaar verrast met een Nederland liedje “Ik heb je voor het eerst ontmoet, daar aan de waterkant”, ze vonden dat erg leuk van die Nederlanders!

Ingang camping Pa Emer
Groeps foto

22 juni 2016, woensdag, weer een reisdag, dit keer alweer naar het volgende land: Montenegro. Aan de grens duurde het allemaal erg lang en dat was met deze hitte 37 a 38 graden bijna niet te doen. Het begin van de route was dus aangepast, en dat was goed. Later miste ik een afslag en dacht via een paar zijstraatjes we weer op de route te komen bij de rotonde naar Shkoder, dat bleek niet het geval, ik moest de caravan afkoppelen om te kunnen draaien. Dat verliep goed, maar koste wel veel tijd (45 minuten). Toen we weer bij de grote weg terug waren, bleek er een paralelweg te lopen naar de bewuste rotonde. Geholpen door 2 politie agenten kwamen we dus weer op de goede weg. Op de camping aangekomen bleken verschillende leden van de groep niet het routeboek gevolgd te hebben, maar de TomTom, en dat was zo’n 20 km korter! Jan was s ‘middags nog even in zee geweest om lekker af te koelen, het water was lekker met vrij hoge golven. Op vrijdag kwam Gerard (onze leider) langs of er belangstelling was of interesse voor een busreis morgen 25 juni, om de omgeving te zien, de bedoeling is om s’morgens 08.00 uur te vertrekken, en rond 17.00 uur weer terug te zijn op de camping. De prijs zal € 20,- p.p. bedragen. De meesten van de groep 16 gaan mee. ( er is best een behoorlijke eensgezindheid binnen de groep). De excursie naar gaat naar Bar/Cetinje/Kotor en Budva. We werden op tijd opgehaald, hadden een rustige chauffeur, en hebben de hele dag rondgereden, met vele haarspeldbochten en zeer mooie vergezichten. s’Morgens een koffiestop en om 13.00 uur een lunch. Wat je er van moet weten is dat Centinje word beschouwd als de culturele en historische hoofdstad van Montenegro, met authentieke en veel pittoreske dorpjes, welke veel geschiedenis en sfeer weergeven. De baai van Kotor word gerekend tot de mooiste baaien ter wereld, het lijkt eigenlijk meer op een vlindervormig Fjord. Ook staat het vermeld op de UNESCO-erfgoedlijst!. De “ladder”is een bergweg met tientallen haarspeldbochten die een prachtig uitzicht op de baai en de stad Kotor bieden, en is een van de belangrijkste trekpleisters van Montenegro. Moe maar voldaan kwamen we rond 18.00 uur weer bij de camping aan, een mooie dag was het!

Camping Pa Emer met eiland in zee!
Camping Pa Emer
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Boottochtje met lunch, en lol
Busexcursie Kotor
Busexcursie Kotor, locatie lunch

26 juni 2016, zondag en vandaag weer een reisdag, ditmaal van Bar naar Orebic (Kroatië) een rit volgens het routeboek van 250 km. Wel over secundaire wegen, wat inhoud dat je door zeer vele dorpjes komt en de snelheid steeds aangepast moet worden. Wij vertrokken iets over 08.00 uur, en kwamen rond 14.00 uur aan op camping Nevio in Orebic. De terugreis naar Nederland gaat langs de kust van Kroatië. Bij Trivat zijn we met het pontje overgestoken, verderop kwamen we langs Dubrovnik (plaatsje wat belangrijk was in de Servische oorlog, en vrijwel geheel vernieuwd is) deze stad zagen we vanaf de hoofdweg liggen, aan de baai en maakte een mooie verzorgde indruk op ons. Hier moesten we de weg vervolgen naar het schiereiland Peljesac, waar Orebic ligt. We werden al verwacht en de man van de receptie had een kaart waarop onze plaatsen waren aangegeven, jammer dat van zeezicht geen sprake is, doordat wij vrij bovenaan staan en de camping bedektis met bomen en struiken. Dat is natuurlijk ook nodig met temperaturen die hier op kunnen lopen naar 37 à 38 graden, dan vind je het fijn onder een boom te kunnen staan. Wel is er vlak bij ons een leuk zwembadje, waar we dagelijks gebruik van maken. Ook de zee is een optie, maar voor ons te ver lopen naar beneden en zwaar klimmen voor de terugweg! Op maandagavond hadden Lies en Gerard (onze leiding) voor ons een hapje en een drankje georganiseerd bij de vlag en konden we in een grote kring een beetje bijkletsen! Een leuk initiatief, en word door allen zeer gewaardeerd!

Even wachten op de veerboot
Mooi onderweg plaatje
Thedtford wc reiniger (service op de camping)
Met de Ferry staken we over
Camp park Soline Biograd na Moru
Camping Nevio Orebic

29 juni 2016, woensdag , weer een reisdag vandaag, nu gaat de reis naar Camp Park Soline, in Biograd na Moru. In gezamenlijk overleg hebben we besloten allen met de ferry naar Ploce over te steken. We zorgen dat we om 08.00 uur bij de boot zijn. (de afstand naar de ferry is maar 15 km.) De boot van 09.00 uur willen we gebruiken en volgen Gerard, onze leider kunnen we allemaal in een keer op de boot. Om iets over 13.00 uur kwamen we op de camping aan, en na het inchecken kregen we onze plaatsen toegewezen. Een receptie medewerker hielp ons om de juist nummers te vinden. De weg naar de zee voor het zwemmen is veel minder stijl dan bij de vorige camping. Daar staat tegenover dat hier geen zwembad op de camping is!. Wel is er een boulevard welke doorloopt tot het dorpje, we hebben dat op donderdag 30 juni gelopen en een kopje koffie genuttigd in het dorp. Ook de fietsen zijn weer uit de auto en die gaan we vanmiddag gebruiken. Op vrijdag 1 juli hebben we met 8 personen van onze groep een dagtocht op het water Langs heel veel eilanden. Om 09.00 uur op de boot en om 17.30 uur waren we weer terug. Tussen de middag op de boot een goede lunch en daarna hadden we iets meer dan 2 uur vrije tijd, welke de meesten gebruikten om in het meer te gaan zwemmen. Geweldige natuur zoals deze eilanden zijn ontstaan. Vele eilanden zijn onbewoond, sommige worden door recreanten voor weekend verblijven, er zijn ook toeristische bestemmingen. Je dient dan wel een goede boot te hebben om vervoer van en naar de vaste wal te hebben voor boodschappen, ziekte of iets in die geest. Een van de bekendste eilanden is Pasman. Er zijn hier zeer vele kiezelstranden, mooie zandstranden (zoals in Nederland) zie je hier niet.

Reclame voor de bootreis
Na de bootreis is een ijsje van dit formaat welkom!
Prachtige sanitairgebouwen

2 juli 2016, we gaan weer verder, een reisdag naar het schiereiland KrK, camping Bor. Weg 8 wordt ook vandaag gevolgd, tot we links afslaan naar het eiland verbonden met een heel grote brug waarvoor Tol betaald moet worden. De kustweg nr. 8 is een mooie weg en als hij zo lang is word het ook wat saai, meer dan 200 km is dan lang. Je kunt nauwelijks 50 km per uur rijden, en deze rit duurt dan ook 5 a 6 uur. Wij kwamen aan om 14.00 uur. We hadden onderweg wat gegeten zodat we niet met een lege maag aan het werk moesten. Want eenmaal op de camping krijgen we het vaste protocol, met standplaats kiezen, waterpas stellen, pootjes uitdraaien, stroom aansluiten, luifel uitdraaien en dan natuurlijk een koud biertje openen. Beneden in het camping restaurant gegeten, vooraf eerst nog even in het zwembad, en s ‘avonds nog even over de boulevard gelopen naar het dorp voor een lekker ijsje. Het bleek dat naar beneden goed ging maar terug naar de camping was best een pittige klim. Op zondag 3 juli hebben we de luifel dichtgedaan in verband met harde wind, en dan heb je er meer last van als plezier, bovendien zou hij morgen toch ingedraaid moeten worden voor vertrek op dinsdag. Lies kwam vandaag langs of we mee wilden doen met een wijnproeverij beneden in het restaurant tussen 16 en 18 uur, kosten € 5,- p.p.. We hebben hiervoor opgegeven, iets met alcohol gaat er altijd in!. Morgen om 16.00 uur is er ook een afscheidsborrel omdat Jaap en Wil niet meegaan naar de laatste camping in Bled (Slovenië). Ze komen in tijdnood met het schoon inleveren van hun huurcamper omdat die vrijdag 8 juli schoon en leeg ingeleverd moet worden bij het verhuurbedrijf! Deze informatie krijgen we allemaal door via het ANWB-informatiebord wat bij de ANWB-vlag hangt telkens bij iedere camping!

Camping Bor, KrK Kroatië
Standplaats camping Bor
Camping Bor Kroatië

5 juli 2016, we reizen vandaag naar de laatste camping in groepsverband. De reis gaat nu naar Slovenië, camping Bled, aan het meer van Bled. Om van het schiereiland af te komen hoeven we geen tol te betalen. (zit in de prijs van de heenweg) Wel passeren we de grens naar Slovenië, daar nemen we ook een autobaan vignet voor Slovenië. We vervolgen de weg over de inmiddels zeer bekende kustweg nr. 8, en bereiken daarna snel de tolweg nr. 6 in Slovenië, via Postojna, zeer bekend van de druipsteengrotten, waar we jaren geleden al eens geweest zijn, echt een aanrader, en de snelweg naar Ljubljana bereiken we Bled, de camping werd snel gevonden en het ritueel kon weer beginnen, caravan stellen , pootjes uitdraaien en de luifel uit, en een koud biertje. Op dinsdag avond werden we gewaarschuwd voor een zware onweersbui, dat viel achteraf reuze mee, maar beter een keer te veel gewaarschuwd als niet! Op woensdag 6 juni word via het bekende ANWB-bord vermeld dat het om 18.30 verzamelen is voor het afscheidsdiner per luxe touringcar! Ook word aandacht gevraagd voor een wandeling door de Vintgarkloof, een bezoekje aan het Slot, of een boottochtje op het meer per traditionele Pletna. Wij kozen voor een tochtje rond het meer met een Hip-Hop treintje, dat was een leuk ritje

Afscheid van deze lang mooie reis
Met mooie welverdiende woorden voor Gerard en Lies
Laatste groepsfoto
Mooie afscheidswoorden van Jan Visscher, Lambert en Anny
klaasje en Freerk
Diner Afscheidslocatie in Bled

Dit was mijn verslag van deze 38 dagen durende avontuurlijke reis door de Balkan, wij hebben er van genoten en wij zijn van mening dat we zeker gekregen hebben, wat we hebben gekocht, mogen onderstrepen dat onze leiders Lies en Gerard Ebbekink hun uiterste best hebben gedaan, het de groep naar hun zin te maken. De reis werd afgesloten met een geweldig diner (bij geen enkele andere groepsreis was dat zo goed verzorgt!) Tijdens een pauze tussen de gangen door, werd de reis op ludieke wijze verwoord door Lambert en Anny, Klaasje en Freerk, hadden via het alfabet van aal deelnemers een profiel gemaakt, erg leuk! Jan Visscher had de eer Gerard en Lies namens de groep te bedanken en reikte namens de groep medicijnen uit, mochten Gerard en Lies er hoofdpijn aan over hebben gehouden (wijn) Bovendien was er nog een envelop met inhoud, om zelf nog een presentje te kunnen kopen (van de hele groep)