Opkomst militaire dienst

De oproep om mij te melden viel in de zomer van 1961 in de bus, ja er was toen nog dienstplicht. Ik moest me op 4 oktober 1961 melden in de Frederik Hendrikkazerne in Blerick. (lichting 61/5). ( Limburgse Jagers) Daar kreeg ik 2 maanden basisopleiding, daarna nog 2 maanden (jeep) chauffeur opleiding. Ik had inmiddels alle (burger) rijbewijzen al gehaald behalve voor motor! Na enige tijd werd tijdens het appel s’morgens 9 vrijwilligers gevraagd voor uitzending naar Nederlands Nieuw Guinea, daar zich niemand melde, werden 9 man aangewezen, die hadden geen keuze en werden de aangewezen vrijwilligers. (daar was ik er een van) Daarna werden we naar Oirschot overgeplaatst in afwachting van vertrek naar NNG. Dat ging niet zonder slag of stoot, verschillende landen wilden niet dat wij als militair over hun land zouden vliegen, zodat werd gekozen om de militairen in burger over te vliegen. Op 3 maart 1962, was het dan eindelijk zo ver, wij vlogen over de Noordpool heen, via Amsterdam, Anchorage (Alaska), Tokyo (Japan), Biak (Nederlands Nieuw Guinea) Vandaar met een binnenlandse vlucht naar Hollandia (met de Kroonduif) De terugreis ging ook per vliegtuig maar dan over de Zuidpool. Dat schema houdt u nog even tegoed!. Ik werd in Hollandia ingedeeld bij de Staf Brigade, een kleine groep van de landmacht (van oorsprong 6e infanterie bataljon) die in een marine kazerne een plaats kreeg (nishut) Later verhuisden we naar de Kloofkamp kazerne, die we toen voor ons alleen hadden met zwembad! In het begin was er overschot aan chauffeurs, daarom vroeg ik aan mijn leidinggevende (luitenant Gerritsen?) of ik de Jeep die in de garage stond niet op mijn naam kon krijgen om hem op te knappen en rijklaar te maken, samen met de monteur in de garage. Dat mocht en was bijna iedere dag in de garage bezig, Ik maakte de Jeep helemaal schoon en schilderde hem met legergroen helemaal over. De draaide gedeelten zoals de voorraam werden in het vet gezet, en Jan kon rijden, dat duurde niet lang want nu werd de jeep weer gewaardeerd, ook door de officieren, (en onderofficieren) die hem ook wel wilden rijden, daardoor kreeg ik een luxe auto op mijn naam. Later werd ik vaste chauffeur (met de Ford Zehfyr) van Kolonel Eekhout en daar had ik bijna een dagtaak aan. Toen er een chauffeur nodig was welke de plaatsvervanger van Oe-tant van de VN troepen kon verplaatsen, werd ik hiervoor aangewezen, ik kende een paar woordjes Engels en had ook mijn burger rijbewijs wat daar in Hollandia overgeschreven werd. (Fiat 2100) Ik ben daar tot eind oktober gebleven, als laatste van de landmacht, tot er plaats was voor mij in het vliegtuig naar Biak, daarna de terugreis naar Nederland over de Zuidpool dus. Vertrek Biak 12 uur, aankomst Bangkok 21.15 uur, Vertrek Bangkok 24.15 uur, aankomst Karachi 8.15 uur, Vertrek Karachi 9.15 uur, aankomst Beiroet 16.45 uur, Vertrek Beiroet 17.30 uur, Aankomst Amsterdam 01.00 uur. Aankomst Amsterdam 9-11-1962, alles genoteerd in Nieuw Guinea tijd!!!.

Thuiskomst uit NNG 9-11-1962 Kerkweg 7
Thuiskomst uit NNG 9-11-1962 Kerkweg 7

Voor de Nishutten van de Marinekazerne, Hollandia
Officiersmes Kloofkampkazerne Hollandia
Ingang Kloofkampkazerne Hollandia